Universets Oppdragelse

Universets Oppdragelse

Lea Victoria var på førskoledag her om dagen. Det var både for at hun skulle få hilse på lærere, bli litt mer kjent med skolen og slik at vi foreldre skulle få informasjon før skolestart til høsten. Alle elevene fikk hver sin pult og plass i klasserommet og fikk tegne på navnelapper. Når lærerne skulle snakke til alle sammen brukte de en metode der de telte ned fra fem til en og avsluttet med frys. Da skulle alle sammen være stille. Jeg var ikke helt sikker på om alle fikk med seg dette, spesielt lurte jeg på om Lea Victoria gjorde det da det så ut som at hun var veldig opptatt med å tegne når det ble gjort. Men da vi kom hjem og jeg spurte hva hun syntes var gøy sa hun: “Det var morsomt når lærerene telte ned fra fem til en.”

Grunnen til at jeg syntes at akkurat dette var så fasinerende er fordi jeg begynte å lese en bok som heter for the 5 second rule med Mel Robbins dagen før, som går ut på akkurat det disse lærene gjorde. Hva er odsen for det liksom?

Jeg tenkte ikke på å spørre lærerne hvor de hadde hentet ideen til nedtellingen fra; så det vet jeg ikke; men det er vistnok noe vitenskapelig bak det hele.

Tror du på ideen om at universet kan sende deg hint eller muligheter din vei hvis du er åpen for det og ser det? Jeg har opplevd dette flere ganger, merkelige tilfeldigheter som nesten er for gode til å være sann. Kan det virkelig være mer mellom himmel og jord enn det jeg “ser” med det blotte øyet? Kanskje det er universets måte å gi oss støtte på når slike sammentreff hender?

Hva er det eventuelt med denne boken jeg leser nå da?

Det er ett spennende konsept; the 5 second rule; men jeg har ikke testet det ut så jeg har ikke peiling på om det fungrer.

Hva går denne metoden ut på og hva kan denne metoden brukes til?

Kort fortalt går det hele ut på å telle ned fra fem til en og si gå! Denne metoden skal gjøre at hjernen ikke får anledning til å krisemaksimere det du er i ferd med å gjøre (selvfølgelig bra å tenke seg om når det virkelig er nødvendig).

La oss si at du har blitt forespurt om du kan holde ett foredrag foran de andre arbeidskollegaene dine, om ett emne du føler du egentlig er god til. “Magefølelsen” din sier at du skal gjøre det, men i løpet av 5 sekunder vil hjernen din begynne å sende deg alle grunner til hvorfor dette ikke er en god ide og hvis du ikke stopper den negative tanke rekken, vil du si nei. Det er her 5 sekunds regelen kommer inn i bildet. Du teller ned slik at denne negative tankerekken som “overtaler deg til å unngå å gjøre ting” skal kuttes. I stede for å lytte til instinktet som sier at du skal ta sjansen, så overtaler du deg selv ut av det. Det er vistnok viktig å telle bakover fra 5 og ned til 1. Å telle oppver fra 1 til 5 har ingen effekt i følge forskningen.

Jeg har ikke testet dette ut, jeg har akkurat lest boken og jeg er ikke en gang sikker på om jeg har forstått dette riktig, men jeg tenker det er verdt å prøve. Det er veldig mange som har gjort store forandringer med å bruke den.

Metoden kan brukes til det meste. Alt fra blandt annet angst til sjenerthet, selvtillit, jobb og utsettelsessyndromet, morgenrutiner og for å innarbeide nye vaner.

Kan det brukes mot Eksamensnerver?

Skal du ha eksamen snart kan metoden brukes i følge Mel Robbins. Før du starter eksamen skal du tenke på det du kjenner i kroppen, ikke som nervøsitet men som spenning.Tell ned fra fem til en når du kjenner følelsen i kroppen og omgjør tanken på at det er nervøsitet til at det er spenning. Nervøsitet og spenning gir vist akkurat samme reaksjon i kroppen, og når du omdøper følelsen skal det vistnok hjelpe deg til å ikke eskalere følelsen.

Virker det på flyskrekk?

Jeg vet ikke om dette fungerer som sagt, for jeg har ikke testet det ut enda. Men har du flyskrekk så sier hun at du skal først se for deg; før du skal ut å fly; hvordan det er å komme frem. Kanskje du ser for deg at du klemmer en slektning eller sitter på en restaurant og spiser lokal mat? Når du sitter på flyet bruker du nedtellinsmetoden fra fem til en, når du kjenner skrekken dukke opp i kroppen, så ser du for deg bildet av at du allerede har kommet frem. Samme er det forresten her, omdøp skrekken om til spenning.

Angst

Mel Robbins har selv hatt angst i mange år og brukt medisiner mot dette sier hun. Hun sier videre at medisin kan være bra, men at hun selv har klart å slutte med den og takler det nå med å bruke 5 sekunders regelen. I tillegg omdøper hun angsten om til spenning når hun kjenner det i kroppen.

Det er ikke sikkert jeg har forklart metoden riktig her, så det beste er om du leser boken selv, hvis du er interessert i nøyaktig hvordan det fungerer.

“Når hjertet ditt snakker, ære det med å telle ned fra fem til en og beveg deg! Ett øyeblikk med mot kan forandre dagen din. En dag kan forandre ditt liv og ditt liv kan forandre verden.” Mel Robbins

Har testet denne metoden ut? Jeg er veldig interessert i å høre hva du syntes om metoden og om den fungerte på noe vis. Har du eventuell en annen oppfatning av boken vil jeg gjerne høre det også.

5 – 4 – 3 – 2 -1 Publiser denne posten 😉

-Eli

Legg igjen en kommentar