Trigger hjelp
Photo by Julien Bachelet from Pexels

Trigger hjelp

Det Første Steg Til Å Komme Inn I Nye Vaner er å finne en trigger som fører til at du gjør det attraktivt å utføre handlingen du har lyst til å gjøre regelmessig. 

Dette konseptet kan du lese mer om i boken The Atomic Habits til James Clear

Triggere som jeg snakker om her gjør at det er innlysende for hjernen din hva den skal gjøre i neste steg. 

Når vi for eksempel hører eller ser at vi har fått en melding på telefonen er det et signal eller en trigger til hjernen om at vi skal ta opp telefonen og sjekke den. 

James Clear snakker om at triggere kan forbindes med tid, sted, tidligere hendelser, følelsesmessig tilstand og andre mennesker. 

Hvordan kan du benytte triggere for å starte med nye vaner

La oss si at du har lyst til å begynne å trene, men hver gang du tenker på det så finner du ut at i dag passer det dårlig, du har andre ting som haster å få gjort, du skal begynne i morgen.

En trigger her kan være at du bestemmer deg for at med det samme du kommer hjem fra jobb eller hvis du trener på morgenen så blir det med det samme du står opp, så går du på badet og skifter om til treningsklær. 

Image by devansee from Pixabay 

Kle på deg treningsklærne selv om du allerede har overtalt deg selv til at det er bedre å sitte i godstolen å se på tv og strikke. Du må omså sitte med treningsklærne på å gjøre disse tingene.

Treningsklærne skal være triggeren som får deg til å gå tur, trene hjemme eller gå på trenings studio. Det er signalet til hjernen din om hva du skal gjøre, selv om du allerede har bestemt deg for å ikke gjøre det. Hele tiden mens du sitter i god stolen og ser på tv med treningsklærne på sendes det triggere til hjernen din.

Photo by alan KO on Unsplash

Å ha treningsklærne på gjør det i hvertfall ikke vanskeligere for deg å utføre treningen. 

Dette var ett eksempel på en trigger, du har allerede triggere for alt mulig i livet ditt. Som at når klokken ringer (triggeren) på morgenen så står du opp og har en rekke ting på programmet. Du går på badet, dusjer, pusser tennene og kler på deg. Andre triggere kan være facebook meldinger som er en trigger som fører til at du vil lese. Kanskje når du går forbi et bakeri så trigger lukten av bakverk deg til å gå inn å ta deg en kopp kaffe og en bolle? Når klokken er åtte går du ut å tar deg en røyk. Når du kommer inn døren hjemme er det en trigger til at du legger nøklene på bordet innenfor døren.

Gjør det synlig for hjernen din

En trigger er første steg i å lage en ny vane fordi det gjør det mer synlig for hjernen hva det er du ønsker å gjøre. 

Hvis du ønsker å innøve en ny vane er det viktig å gjøre det synlig for hjernen med triggere, i tillegg må det være attraktivt, enkelt og tilfredstillende. 

Photo by bruce mars on Unsplash

Hvis du har med alle disse fire når du skal innøve en ny vane, er sansyligheten for at du får det til, høyere enn hvis en av disse mangler.

De dagene jeg har tenkt å trene kler jeg på meg treningstøy med det samme jeg står opp. Selv om jeg ikke trener med det samme er de en påminnelse og det er svært sjelden jeg ikke trener når jeg har tatt klærne på. 

Kvelden før jeg legger meg planlegger jeg når på dagen jeg kan trene i morgen og hvilken trening jeg skal utføre. Klærne ligger lett tilgjengelig og synlig. Jeg har det ikke som noe alternativ å kle på meg andre klær. Belønningen min er at jeg kan krysse av i trackeren min når jeg har utført treningen og når jeg har vært konsekvent ser jeg hvor “flink” jeg har vært. Det er veldig tilfredstillende for meg selv. 

Har du noen ideer for noen vaner vi kan innføre og hvordan lage en trigger for de? Del de gjerne med resten av verden, kanskje vi også kan dra nytte av de. 

Er du nyskjerrig på hva en life og vekt coach er? Send meg gjerne spørsmål hvis du lurer på noe her. 

-Eli 

Legg igjen en kommentar