Tankenes Innflytelse På Immunforsvaret Vårt

Tankenes Innflytelse På Immunforsvaret Vårt

Jeg syntes bildet var så beskrivende og vakkert. Jeg blir flirfull når jeg ser denne mannen. Han ser ut som han koser seg. 

Men har du vanskeligheter med å holde humøret oppe nå når vi hører så mye om dette viruset på tv og i media? Blir du redd av alt snakket om sykdom og korona viruset? 

Bekymrer du deg mye for dine nærmeste og deres helse?

Det er bra at vi gjør tiltak for å begrense smitte slik at minst mulig mennesker blir syke. Holder oss unna utsatte grupper, vasker hender, stenger skoler og har hjemmekontor. 

Vi gjør det vi kan for å forebygge og forhindre spredning.

Men er det noe nytteverdi å gå rundt å være bekymret og redd? 

Hva skjer når vi skremmer oss selv med måten vi tenker på over en lengre periode?

Menneskets forsvarsmekanisme klarer ikke å skille mellom en tenkt fare og en virkelig fare. Det vil si at den tolker en tenkt fare på lik linje som om vi står overfor en løve som er på tur til å angripe oss. Ved fare eller stress sender kroppen ut hormoner. Normalt sett vil en stresset situasjon som en angripende løve gå over etter kort tid (enten blir vi spist eller vi kommer oss unna) mens en tenkt fare kan vi gå rundt med over veldig lang tid. 

Ved kronisk stress spyr kroppen ut hormonet kortisol over en lengre periode. Kortisol senker immun barrieren og dette fører til at virus lettere kan invadere cellene. Herpes virus for eksempel slår oftere ut når du er stresset enn ellers fordi immunsystemet ditt er ikke like sterkt når du har vært kronisk stresset lenge. 

Hvordan styrke immunforsvaret 

Bli bevisst på hvilke tanker som skaper stress hos deg.

Noen tenker for eksempel at mat forsyningen kommer til å stoppe opp og tankene rundt hvor vanskelig det kan bli hvis vi ikke får tak i nok toalett papir skremmer dem. Vi forstår alle den bekymringen, for vi har ikke mye lyst til å sitte på toalettet uten å ha noe å tørke oss med eller? Det er jo derfor vi handler toalettpapir før vi går tom i normale tider også. Men tjener denne bekymringen oss? Vel det kan jo hende at det blir fritt for toalett papir en dag hvis dette varer lenge, og vi kan jo kjøpe inn toalett papir uten å føle oss hverken stresset eller redd. Vi kan handle inn toalett papir bare for å ha litt på lager, selv når det ikke er korona virus over hele verden, toalett papir er jo tross alt noe vi har lyst til å ha i nærheten uansett om alt er som normalt eller ikke. Vi kommer mest sannsynlig til å kjøpe inn toalettpapir til vi dør.  

Men det er hvis denne bekymringen blir manisk og du går rundt å kverner på alt som kan gå galt at du akkumulerer stress i kroppen.  

Merker du at du har det på dette viset så er det verdt å stille deg selv spørsmål rundt tankene dine. Det første du kan prøve på er å skille mellom hva som virkelig er fakta og hva som føles som fakta.

Hva er sannheten i det du tenker? Sannheten, ikke historier du lager med hjelp av tankene. Når du har funnet ut hva som er fakta og forstår at tankene dine ikke er det, har du faktisk kommet et langt stykke på vei. Jeg synes selv det kan være veldig vanskelig å se at det jeg tror på bare er en historie jeg forteller meg selv, slik at jeg bruker coachen min til å vise meg det og det er like fasinerende og “opplysende” hver gang. 

Jeg elsker all humoren rundt viruset. Det er alvorlig alt som skjer, men da er det desto viktigere at vi klarer å le. Latter er så frigjørende og skaper gode hormoner i kroppen. Det løser opp stresset og gjør oss mer avslappet og gir kroppen en pause fra stress tanker og stress hormon produksjon. Det er kanskje ikke like enkelt å finne på noe å le av, men da kan det være en ide å søke humor sider eller bare begynne å le slik min datter pleier å gjøre av og til. Late som om hun ler for så å begynne å le skikkelig. Lag deg en konkurranse med en annen hvor dere skal stirre på hverandre uten å le i ett minutt eller to, kanskje det skjer noe i dere etterhvert? Det var et program på tv hvor kjendiser satt slik husker jeg, det syntes jeg var morsomt.

I tillegg til å forstå tankene dine og hva som skaper stress i deg, så trenger kroppen næringstoffer for å ha et godt immunforsvar. Mangler den noe, er dette også en type stress for kroppen din. Spis mat med kvalitet, som du vet inneholder mye næringsstoffer for å gi kroppen best mulig immunforsvar. 

Immunforsvaret har det med andre ord best når vi kombinerer både hva vi “putter” i sinnet og hva vi “putter” i kroppen. 

Ta vare på deg selv og de du har rundt deg i denne surealistiske tiden. Tenk på hva du tenker på, spis bra og hold forsvarsveket ditt sterkt.

-Eli 

Føler du behov for å snakke med noen som kan hjelpe deg å finne ut hvorfor du føler som du gjør slik at du kan få det bedre? Ta gjerne kontakt med meg så kan vi avtale tid for en gratis coaching time via messenger her.

Legg igjen en kommentar