Rømme Bønne Grøt Uten Mel
Rømme Bønne Grøt

Rømme Bønne Grøt Uten Mel

Er du glad i rømmegrøt så er det en stor sjanse for at du kommer til å elske denne. Denne grøten er laget med kun tre ingredienser: sæterrømme, bønner og cottage cheese.

Prisen for 3 porsjoner grøt kommer på 45,40 kr, 15 kroner for 1 porsjon. Ett billig måltid med naturlige matvarer og som er veldig mettende.

Etter å ha lest boken Bedre med bønner – en helsefremmende og magisk matvare, har jeg fått enda mer lyst til å finne måter å lure inn mer bønner på. Dermed har jeg kommet frem til denne rømmegrøten med bønner i som smaker akkurat som rømmegrøt og som til og med Lea Victoria godkjente.

Nedenfor har jeg hentet litt informasjon fra nett hvor de forteller litt om fordelen med å spise bønner hvis du skulle interessere deg for det. Hvis ikke, er det bare å hoppe rett til oppskriften, som befinner seg nederst.

Spis mer bønner for hjertehelsen sin del

Det er mange grunner til å innføre mer bønner i kostholdet ditt. Det er bra både for helsen og miljøet å spise mer av disse. Belgfrukter gir blandt annet bedre hjertehelse og i tillegg har kortvarige studier vist at et kosthold med mye belgvekster senker risikofaktorer som kolesterol i blodet, blodtrykk og blodsukker. Info hentet fra lhl.no.

Hvite bønner er en super kilde til kalium, som har sentral betydning for hvert eneste hjerteslag. Får du for lite kalium i kosten, viser forskning at du har økt risiko for høyt blodtrykk og hjerteslag. Bønnene inneholder f.eks. langsomme karbohydrater som senker LDL-kolesterolet, og de har høyt innhold av oppløselig fiber, som er bra for kolesteroltallet. Info hentet fra iform.no.

Hvite bønner inneholder pr 100 gram tørkede hvite bønner; 10,4 gram jern, 23 gram protein, 240 gram kalsium, sink, vitamin B1, folat, kalium og magnesium. Bønner gir kun 312 kcalorier, der mesteparten kommer fra protein og sunne, langsomme karbohydrater, noe som bidrar til stabilt blodsukker. Info hentet fra optimaltkosthold.no.

Belgfrukter kan bidra til vekttap og økt metthet.

Belgfrukter inneholder også fenoler og tanniner med antioksidantaktivitet samt oligosakkarider (korte karbohydraterkjeder) som fungerer som prebiotika (mat til tarmbakterier).

Belgfrukter kan også føre til gassdannelse i tarmen og ubeleilige «luftavganger». Dette skyldes en type karbohydrater vi kaller oligosakkarider. På den positive siden så er også oligosakkaridene gunstig for tarmbakteriene. Belgfrukter kan bidra til vekttap og økt metthet.
Info hentet fra bramat.no

Oppskrift

Rømme Bønne Grøt

Ingredienser til 3 porsjoner:

210 g Sæter Rømme

230 g Hvite Bønner (eller en boks)

250 g Cottage Cheese Orginal (en boks)

Ha alle ingrediensene i en food prosessor.

Jeg bruker knivblad for å blande og kutte opp alt sammen. Kjører maskinene i 1 minutt eller 2, slik at alle bønnene og cottage cheesen er kuttet opp til en glatt masse. Grøten får da en konsistens lik vanlig Rømme Grøt.

En posjon grøt inneholder ca 370 kcalorier.

Jeg oppbevarer røren i kjøleskap og når jeg skal spise en posjon med grøt, varmer jeg den bare i microbølgeovnen noen minutter, så er den klar til å spises.

Jeg har vanlig meieri smør og Tagatesse sukker på toppen.

Velbekomme! 🙂

-Eli

Legg igjen en kommentar