Kan telefonen være en hindring når du skal slutte å overspise?
Photo by Dương Nhân from Pexels

Kan telefonen være en hindring når du skal slutte å overspise?

De fleste vektprogrammene vil hjelpe deg å gå ned i vekt og hvis du følger de og følger du de for alltid vil du ha løst problemet ditt. 

Men overspisingen eller fråtsingen har ikke bare med maten å gjøre. Maten er bare en av måtene vi takler følelser vi ikke klarer å kjenne på, på. 

Du går sikkert ikke rundt å tenker: “Hvorfor er jeg ikke villig til å kjenne på følelsene mine?” men du sier kanskje til deg selv: “Hvorfor kan jeg ikke slutte å spise mot min egen vilje? Hvorfor kan jeg ikke slutte å spise om natten, spesielt når jeg har lovet meg at jeg ikke skulle gjøre det mer?” 

De fleste vekt programmene vil kanskje si: “du må bare prøve å ikke gjøre dette. Når du har lyst på noe så ikke spis det. Tenk på målet ditt og bare la være å gjør det!”

Det riktige vekt programmet for deg må være det du er villig til å følge resten av livet. 

Og vi må lære oss å leve livet uten at maten og kanskje alkohol er det som skal gjøre det verdt å leve. 

Mine klienter lager sine egne spise planer. Jeg gir dem forslag, hjelp og informasjon, men til syvende og sist er det de selv som bestemmer hva planen deres skal inneholde, fordi de er den eneste som kjenner livet deres og hva som fungerer for dem. 

Når du har valgt maten du vil spise for å gå ned i vekt, så gjenstår jobben med å rydde opp i forholdet du har til deg selv. Dette kan for mange føles skikkelig vanskelig ut og det er derfor mange ikke er villig til å ta fatt på det, og fordi de aldri gjør det bruker de livet på å gå opp og ned i vekt, uten å komme til bunns i hva som virkelig er problemet. 

Det er ikke alle som er like opptatt av hva som foregår i sinnet, men å forstå dette kan være avgjørende for å klare å slutte å overspise, fråtse og gå ned i vekt. 

Selv om det er både viktig og nyttig å se på hvordan vi spiser, så er det viktig å fokusere på at du ser deg selv også. 

Kanskje du egentlig aldri har tenkt over at du tenker en gang, det er bare noe som skjer uten at du legger merke til hva som skjer og du føler at du ikke har noe kontroll over det i grunn, så hvorfor bry seg?

Ved å ikke ta deg tiden til å se på hva du produserer av tanker i løpet av dagen, så kan dette være med på å sabotere alle dine forsøk på å gjøre endringer.  

Hvis du har kommet ett stykke på vei og begynt å jobbe med det som foregår der oppe, men ikke skriver ned, anbefaler jeg deg å begynne med det i dag. 

Hvis du har vanskeligheter med å skrive ned hva du tenker eller ikke har så mye å skrive, er det kanskje på tide å legge vekk telefonen og andre distraksjoner og bare være med deg selv?

Er du sånn at med det samme noen går fra deg og du blir sittende alene så tar du opp telefonen? Eller må du høre på musikk eller podcast, se på tv, surfe på facebook, strikke eller være opptatt med andre ting absolutt hele tiden? 

Du lar deg aldri være alene med tankene dine uten å være opptatt med noe?

Har du lyst til å forstå hvorfor du overspiser, fråtser eller går opp i vekt uten at du har en coach til å hjelpe deg å se tankene dine, kan det være en god ide å legge vekk all distraksjon, inkludert telefonen din. 

Hjernen din er laget bedre enn den beste datamaskinen som finnes. Den har så mange svar og så mye innsikt i seg til deg, som du ikke får tak i når du konstant skal drukne all visdommen ved å være opptatt av den ene tingen etter den andre gjennom hele dagen. Vi tilbringer ingen tid med bare oss selv lenger. Jeg må selv minne meg på å tilbringe tid med bare meg selv, uten distraksjoner i løpet av dagen, og jeg vet det kan være vanskelig, men det er virkelig verdt det.

Så, i stede for å spørre andre om hva som er bra for oss, la oss begynne å spørre oss selv. 

Det kan være veldig ubehagelig når du begynner med dette. Ta dette med telefonen og når du blir sittende alene. Begynn med at når du blir sittende alene på kafe så sitter du der med tankene dine uten å prøve å flykte. 

Det er kjempe viktig at du lærer å tilbringe tid med deg selv og tenke. Bruk helst papir og penn og skriv ned alt som dukker opp i tankene dine uten sensur. Hvis du bare blir sittende å se ut i luften kan du for eksempel stille deg noen spørsmål. “Hva mener jeg om meg selv og hvorfor?” “Hvorfor plager det meg at noen er sint på meg?”, “Er jeg der jeg vil være i livet akkurat nå?”, “Vil jeg noe mer med livet? i så tilfelle hva?”, “hva blir jeg skamfull over?”, “hva skremmer meg mest?”. 

Dette er bare noen få spørsmål som kan få tankene dine i sving. Men husk, vær forberedt på at det kan kjennes vanskelig ut, fordi du ikke er vant til å tilbringe tid med dine egne tanker.  

Gi deg selv 5-10 minutter hver dag og skriv ned det som dukker opp hos deg. Selv om det ikke er så lenge, så er det akkurat som når du skal bygge muskler, det tar tid å bli sterk. 

Begynn å bli kjent med deg selv igjen. Det er ingenting galt med tankene dine, de er ikke farlige. Det verste som kan skje er bare en følelse, som produseres av det du tenker og det av deg selv – det er det hele.

-Eli

Har du ikke lyst til å gjøre jobben alene? Jeg tar 5 nye kvinnelige klienter, 40+, som vil slutte å overspise og gå ned i vekt, med oppstart i januar. Ta kontakt her hvis du tenker at dette kan være noe for deg eller bare har spørsmål om dette til meg.

Legg igjen en kommentar