Hvorfor er det så vanskelig å starte en ny vane? Her er en ting jeg har lært at du kan gjøre for å få det til

Hvorfor er det så vanskelig å starte en ny vane? Her er en ting jeg har lært at du kan gjøre for å få det til

Hjernen vår søker å være så effektiv som mulig og bruke minst mulig energi. Derfor sender den ting vi har gjort mange ganger nok på autopilot. Så hvis vi har gjort en vane vi finner negativ i dag; mange ganger nok; blir den sendt på autopilot til slutt. Det kan være derfor du noen ganger finner at du har spist deg langt ned i isboksen; uten en gang å huske at du har tenkt på det en gang; det bare skjedde, helt automatisk.

Det som går på automatikken føles i tillegg veldig behagelig ut. Det er veldig effektivt for hjernen å ha det slik, om det tjener deg eller ikke. Det er skapt en mental komfort i automatikken, hvor hjernen ønsker å være. Hjernen ønsker ikke å forandre seg, den ønsker å forbli i denne tilstanden. I tillegg er vi laget fra tidens morgen av på en slik måte at vi skal unngå farer. Alt som ikke er kjent, tolker hjernen som fare.

Vi kan forandre oss, men det krever mye energi og hjernen liker det overhode ikke. Det vil føles ubehagelig og vi kan fort tenke at det er noe galt med oss. Når du forsøker å få inn en ny vane vil hjernen protestere og overtale deg til å gjøre det du er god til, du vil kjenne skikkelig motstand. Den er laget slik, for å holde oss trygge.

Hva skal vi så gjøre for å starte en ny vane?

Vi vet nå at hjernen vil gjerne forbli effektiv og holde på de vanene du allerede har lært deg. Når du nå skal forandre vaner er det derfor greit at du ikke dømmer deg selv.

Planlegging

La oss si at du har bestemt deg for at du skal slutte å spise is og goderi hver dag. I stede for at hjernen din; som kanskje er trett og tappet for energi utpå ettermiddagen; skal ta avgjørelsen på om du skal spise chips eller middag, så har du allerede tatt avgjørelsen på forhånd. Du har tenkt på situasjonen på forhånd og bestemt hva du skal spise på eksakt det tidspunktet. Du har til og med forberedet deg til middagen med å ta opp nødvedige varer fra fryseren og handlet på butikken. Hjernen din trenger nesten ikke bry seg med dette i det hele tatt, fordi valget er allerede tatt på ett tidligere tidspunkt.

På dette viset blir det ikke noe spørsmål når tiden er der på hva du skal spise. Det er allerede bestemt når du var opplagt og hjernen hadde energi. Det er ikke dermed sagt at det ikke vil bli noen kamp fra hjernen din sin side, den liker tross alt ikke forandring, det er ubehagelig for den.

Å det er viktig å ikke dømme deg selv de gangene den primitive hjernen din gjerne vil være effektiv, tar over og kjører på gamle programmer. Den vil bare komme vekk fra det ubehagelige. Du må med andre ord være villig til å ha det ubehagelig en stund, og de gangene hjernen tar over, vis forståelse, ikke fordømming.

Du kan med andre ord forandre hjernens mønster, selv om den gir deg motstand. Men du må gjenta planlegginen regelmessig, helt til det ikke tar mye energi å gjennomføre de nye vanene, og hjernen setter det på autopilot.

-Eli

Legg igjen en kommentar