Hvordan Skape Mer Eller Mindre Lyst?
Bildet er tatt av Concord90 fra Pixabay

Hvordan Skape Mer Eller Mindre Lyst?

Jeg har alltid tenkt at det jeg har lyst på det bare skjer automatisk, at det ikke er noe jeg selv bestemmer. At det er medfødt det jeg har lyst på eller ikke, helt ufrivillig. Om jeg liker epler eller ikke, ja det er liksom medfødt.

Men lyst er faktisk noe vi lærer oss. Det er ikke medfødt selv om det noen ganger kan føles ut som at vi ikke har noe valg.

Og jeg som alltid har tenkt at jeg er født til å ha lyst på kaker og ikke kan gjøre noe med det, så feil kan man altså ta. (skjevt smilefjes med tungen ute )

Når vi lærer noe og repeterer det mange ganger, så gjenkjenner hjernen mønstret og tar det ut av den delen av hjernen som bare mennesker har; prefrontal cortex; hvor det tar mye energi å tenke på, og legger den bak i midthjernen slik at det kan skje automatisk.

Lysten er akkurat som vaner med andre ord. Vi lærer det og repeterer det helt til det går automatisk.

Intens lyst

Når du ser noe du har lyst på og plutselig ikke føler at du har kontroll over deg selv lenger, du bare MÅ ha det, så husk at du ikke er ute av kontroll, du har bare programert deg selv til å ha denne lysten. Du har praktisert det og blitt god til det. Føles lysten intens ut så er det på grunn av belønningne som er assosiert med den. Mat med høyt innhold av sukker og mel, alkohol, røyk, stoff, porno, shopping er blandt de tingene som kan gi en veldig konsentrert dose av dopamin, med andre ord så føler kroppen det som at du har gitt den en sterk belønning. Sterk belønning tar hjernen å tolker som veldig viktig for å overleve.

Den primitive hjernen vår “husker enda” at vi holdt oss i livet med å spise blåbær som gir dopamin stigning, derfor vil konsentrert sukker være enda viktigere for overlevelsen, det er det hjernen tror i hvert fall.

Noen ting gjør vi uten at vi føler vi har fått så stor belønning, som for eksempel å pusse tennene, det må det øves på ganske mye før det går automatikk i det. Vi føler ikke en skikkelig sterk lyst til å pusse tennene sånn uten videre. Det er noe vi gjør fordi vi har gjort det så ofte og ikke fordi belønningen er så intens.

Hjernen forstår ikke forskjellen på lyst som den har behov for og lyst som gjør mer skade enn godt. Den har ikke utviklet seg til å imøtekomme den intense og konsentrerte dopamin utsondringen som skjer i hjernen enda. Den nedregulerer dopamin reseptorene, men den nedregulerer ikke lysten. Så da må det enda mer til før du føler den samme effekten. Jo mer du repeterer, jo sterkere er lysten helt til det er det eneste som betyr noe.

Du har allerede laget deg en neurologisk forbindelse i hjernen der det du har veldig lyst på gir deg dopamin utsondring.

Du kan lære deg å ha lyst på noe og du kan lære deg til å ikke ha lyst

Hvis du gjør motstand mot lysten til det du har lyst på, intensiverer du lysten. Så å motstå og bruke viljestyrken din til å unngå det du har lyst på gjør det bare verre.

Hvis du for eksempel drikker alkohol hver kveld for å roe ned for så å stoppe med dette, så skaper du abstinens. Dette er sant selv for de som drikker ett par glass vin på kvelden. Vi skaper en følelsesmessig abstinens, fordi vi mater ikke programeringen vår. Vi stenger ikke loopen i den neurologiske forbindelsen.

I tillegg får vi abstinens fordi vi normalt sett får dopamin utsondring når vi svarer på programeringen. Når vi ikke svarer lengere får vi heller ikke dopamin utsondring.

Hvordan gjøre lysten mindre?

Du må forstyrre den neurologiske forbindelsen du allerede har skapt. Du blir trigget av noen tanker som skaper lysten, kanskje det er når du er ferdig på jobb, når du ser andre har det du har lyst på, eller når huset er stilt og du bare må ha noe for å roe deg ned? Når du blir trigget og lysten kommer over deg, så skal du tillate lysten å være der, men du skal ikke fôre deg med det du har lyst på. Fôrer du deg, blir lysten sterkere for det er belønningen, men lar du den være uten å gjøre motsand vil lysten til slutt stilne av.

Den eneste gangen dette blir ett problem er når du gir etter eller gjør motstand, ellers er det fullstendig harmløst.

Dette er en egenskap som vi alle kan lære oss. Jeg mestrer ikke dette selv enda, men jeg øver meg.

Informasjonen jeg har kommet med i dag, er hentet fra pensum i Self Coaching Scholars, der vi lærer hva som skal til for å slutte å drikke alkohol helt eller bare redusere på inntaket, hvis det er det vi vil. Men det kan; som du ser; brukes på alle typer lyster du måtte ha, ikke bare alkohol. Bare putt inn det du ønsker å venne deg av med og test det ut. Det krever øvelse, men dette er noe alle kan lære seg.

Kansje du har noe du kunne tenke deg å ha mindre lyst på som du kan teste dette ut på? Jeg håper det.

Klæm fra

-Eli

Legg igjen en kommentar