Har du katt eller kjæreste? Bruk de til å bli i godt humør når du trenger det, selv når de ikke er tilstede.
par som kysser s-a-r-a-h-s-h-a-r-p-1104800-unsplash.jpg

Har du katt eller kjæreste? Bruk de til å bli i godt humør når du trenger det, selv når de ikke er tilstede.

Dette krever selvfølgelig at du har enten en katt eller en kjæreste.

Nei, selvfølgelig gjør det ikke det, du kan finne noe annet du liker å teste dette ut på, som for eksempel ta deg ett bad, badstu, massere føttene dine eller noe annet som gjør deg i godt humør. Disse er eksempler der; hvis du er en katte elsker slik som meg; kan bruke katten i dette eksperimentet til å kose med eller har du kjæreste så kan du bruke han eller hun til å gjøre noe du liker, for eksemple å kline hvis du liker det.

Jeg holder på å lese en bok som heter Atomic Habits av James Clear og det er han som forklarer hvordan du kan bruke denne ideen til nesten alle formål.

Motivasjons Ritual

Det han sier er at du kan skape et motivasjons ritual med å assosiere dine vaner med noe du elsker, og siden kan du bruke det ritualet når du trenger litt motivasjon.

Har du for eksempel lyst til å bli i godt humør når du trenger det, så kan du bruke denne teknikken.

Først må du finne noe som virkelig gjør deg glad, som for eksempel å kose med katten din eller å kline med kjæresten.

Så skaper du en kort rutine som du utfører hver gang før du gjør det du elsker.

Kanskje du tar tre dype pust. Smiler. Kos med katten eller klin med kjæresten. Repeter.

Etterhvert vil du begynne å assosiere denne puste og smile rutinen med godt humør. Det blir et spor eller ett hint som betyr å føle deg glad.

Når det har blitt en rutine kan du bruke det når som helst.

Er du stresset? Ta tre dype pust og smil. Er du trist? Ta tre dype pust og smil.

Jeg har ikke testet dette ut enda, men jeg syntes det virker som en god ide og lett å teste ut, at jeg skal i hvert fall prøve det ut med katten min. 🙂 Det må selvfølgelig gjøres noen ganger før det har den ønskede effekten, i hvert fall regner jeg med det.

Boken til James Clear har masse ideer til hva du kan gjøre for å få inn gode vaner, så hvis du trenger inspirasjon til det, anbefaler jeg den på det sterkeste. Den er veldig interessant og gir en fin forståelse for hvordan vi mennesker fungerer og hvordan vi enklest mulig kan få inn nye gode vaner.

Håper du fikk litt inspirasjon og ett nyttig verktøy til å skifte humør når du trenger det.

-Eli

Legg igjen en kommentar