Få Hjelp Av Flere Milliarder Til Å Forandre Vanene Dine
Image by OpenClipart-Vectors from Pixabay

Få Hjelp Av Flere Milliarder Til Å Forandre Vanene Dine

Søvn er super viktig hvis du skal gjøre endringer i vanene dine. Skal du begynne med noe du ikke er vant til å gjøre, krever det ekstra energi for hjernen din før den har satt det på autopilot. Sover du bedre har du mer energi på lager. 

Å det er søvnen tarmbakteriene; som består av flere milliarder bakterier pr gram tarminnhold; kanskje kan hjelpe deg med å forbedre.

Søvn og tarmbakteriene hører faktisk sammen. Grunnen til dette er fordi mange av kroppens nevrotransmittere som regulerer søvn blir laget i tarmen, eller mange av forløperne til nevrotransmittere blir det. 

Serotonin produksjonen starter i tarmen og melatonin som er det hormonet som gjør deg søvning på kvelden, dannes av serotonin. Informasjonen er hentet fra nett så hvis du vet at det som står på nett er riv ruskende galt så si gjerne i fra. 🙂

Melkesyregjærede produkter

Image by Dieter Robbins from Pixabay
Image by Dieter Robbins from Pixabay

Har du problemer med å sovne eller at du våkner midt på natten uten noen åpenbar grunn, kan dette være relatert til at bakteriene i mage tarm er i ubalanse.

Melkesyregjærede produkter har vært brukt i århundrer med svært gode resultater for å få en bedre balanse i mage tarm. De er mat for bakteriene i tarmen. 

Grunnen til at jeg ville dele dette med deg er fordi jeg har en fitbit klokke som registrerer søvn og jeg ser at jeg er mer i både REM og dyp søvn etter at jeg begynte å ta dette før jul. 

Jeg kan ikke huske å ha hørt at søvnen blir påvirket av bakteriene i tarmen før jeg hørte noen snakke om det på youtube for ikke så lenge siden. Det kan hende at dette er allmennkunnskap som er viden kjent for de fleste, men jeg tenker at hvis du kan få hjelp av at jeg forteller om mine erfaringer her, da gjør det ikke noe om det blir gjentatt. 

Søvnen min er blitt bedre i følge klokken jeg bruker og jeg føler også at søvnkvaliteten er bedre. Den er ikke optimal uansett hvor mye jeg mater bakteriene i tarmen, i og med at jeg er skiftarbeider og snur døgnet en del frem og tilbake, men definitivt bedre. Virkelig verdt å teste ut hvis du plages med søvn, funker det ikke har du bare gitt litt ekstra mat til de som jobber der nede.  

Jeg er ikke kjent med forskningen rundt dette så pårstår ikke at dette er bevist, men Dr. Benjamin Snider (vet ikke hva han er dr i) snakker om en forskning gjort på rotter hvor søvn kvaliteten ble bedre her hvis du vil se hva han har å si om temaet. 

Her kan du lese litt mer om hva de har funnet ut om tarmbakerier hvis du er interessert.

Kunne du tenkt deg hjelp til å forandre på vanene dine utenom disse milliarder av tarmbakterier? Jeg er utdannet life og vekt coach og hjelper kvinner over 40 å gå ned i vekt og slutte å overspise. Ta gjerne kontakt her hvis du lurer på om dette er noe for deg eller hvis du har spørsmål.

Til sist vil jeg si at jeg tenker at det har ingen betydning om det er blitt forsket på dette med søvn og tarmbakterier eller ikke, det viktigste er om det fungerer for deg. Å den eneste måten å finne det ut på, er å teste det selv tenker jeg, bare sånn ser du om søvnen din blir bedre. Er du ikke enig?

Sov Godt! 🙂 

-Eli 

Legg igjen en kommentar