Er Det Ingen Som Legger Merke Til Innsatsen Din
Image by composita from Pixabay

Er Det Ingen Som Legger Merke Til Innsatsen Din

Andre enn du.

Du gjør en skikkelig innsats, men det er ingen som ser hvor flink du har vært. Du har laget de sunneste retter, treningen har du endelig kommet i gang med. Til og med trimturer ut i frisk luft er blitt en del av din daglige rutine. Du har virkelig gjort en innsats i å forandre på vanene dine.

Men ingen ser deg. 

Ingen gir deg applaus og roser deg. 

Du føler deg alene.

Det er ikke enkelt å fortsette med de gode vanene dine, når ingen kommer til å legge merke til om du slutter. Å gjøre noe du ikke har lyst til å gjøre, fordi det er ikke like spennende og motiverende lenger, det er så enkelt å gi opp. 

Ingen vil vite om du kutter ut og går tilbake til ditt gamle handlingsmønster. 

Ingen vil vite noe, andre enn deg. 

Du vil vite det.

Å det er du som teller. 

At du fortsetter selv om ingen ser deg, det er nøkkelen til suksess. 

Det er tross alt ikke hva andre tenker og mener om det du har gjort eller ikke gjort; som gir deg resultatene; det er hva du faktisk gjør uansett om noen vet og roser deg eller ikke. 

Vær den som legger merke til deg, og gi deg selv ros og belønning i form av at du ser deg selv. 

Tips Til Ros Og Belønning Uten Negative Konsekvenser

En måte å gi deg selv ros og belønning; uten at det blir negative konsekvenser av det; kan være å føre en vane dagbok. Jeg har sikkert fortalt om dette før, men jeg liker det så godt, at jeg med glede gjentar det. Kanskje du blir fristet til å teste det ut?

Photo by Judit Peter from Pexels

En Habit Tracker er enkel å skrive inn i en bok og du velger selv hvilke vaner du vil følge med på. For hver gang du har gjennomført en vane, så tegner du inn med farge eller krysser av under den dagen. Under har jeg laget et eksempel på hvordan du kan lage ett slikt skjema.

Jeg bruker en dagbok hvor jeg tegner inn et slikt diagram for hver måned. Tidligere tok jeg utskrift fra løse ark slik som jeg har lagt link til under, men jeg synes det blir mer mitt når jeg skriver det inn i boken selv. I året som gikk, brukte jeg “The artist of life” workbook som jeg kjøpte hos Lavendaire.com. Jeg får ingenting av å fortelle om denne boken eller den under, jeg likte den bare veldig godt, men har nå kjøpt en bok hos Søstrene Greene og tegner inn alt selv. Større frihet til hva jeg kan ta med når jeg gjør det slik.

Hver gang jeg har utført noe og kan tegne inn aktiviteten i skjemaet, føles det ut som en belønning og når du har fått tegnet inn noen dager der du har utført det du vil ha gjort, så har du ikke lyst til å bryte det fine mønstret. Hjernen har lyst til å se hvor flink du har vært.

I tillegg har jeg investert i en bok som heter The Life Map fra Muchelleb.com i år som er en bok som hjelper deg å sette deg mål og hva du kan gjøre for å nå de. Får ingenting med å fortelle om denne heller, men liker godt denne også..

Bli din egen observatør og motivator med å følge med på hvor mange ganger du utfører det du har lyst til å gjennomføre og bli god til.

Jeg liker å gjøre det enkelt, men det finnes mange flotte trackere ute på nett som sagt. Det er bare å google så kommer det opp mange forslag. Her noen du kan laste ned gratis. https://thepetiteplanner.com/21-free-printable-habit-trackers/

Eksempler På Vaner Du Kan Tracke

Det er mange ting du kan følge med på i en habit tracker. Hvis du er som meg og er en som drikker lite vann og har lyst til å få det inn som en vane, kan du logge det, hvor mange ganger du trener, mediterer, går tur, spiser salat, leser bok, søvn og masse mer. Det er bare fantasien som setter grenser her. Det er viktig at det er noe du har lyst til å gjøre regelmessig og lurt å legge inn vaner som kan være enkle å gjennomføre også, ikke bare vaner som du sliter med å motivere deg til å ta fatt på.

Har du testet dette ut? Synes du det fungerer for deg?

Jeg håper du ble litt motivert til å være den som “ser” deg og ikke gir opp fordi ingen legger merke til hva du gjør.

-Eli

Trenger du hjelp? Jeg er utdannet Life & Vekt coach gjennom The Life Coach School og coacher kvinner over 40 som har lyst til å slutte å overspise og gå ned i vekt. Send meg en melding her hvis du lurer på noe.

Legg igjen en kommentar