Det Er Ikke Hva Du Veier Som Er Viktig
Photo by Designecologist from Pexels Copy

Det Er Ikke Hva Du Veier Som Er Viktig

Det er hva du føler i dette øyeblikket, som er viktig for deg. 

Det er hva som er viktig for alle, hvordan vi føler oss.

Utkjemper du en kamp mot vekten og maten og føler du at du er i konstant krig inni deg selv? Det er en konstant strøm av negative tanker rundt mat og kropp som kanskje har foregått over mange mange år. Å du vet ikke hvordan du skal få slutt på det.   

De fleste av oss søker å være lykkelig, eller lykkeligere enn vi er i dette øyeblikket. Vi vil rømme fra det vi føler akkurat nå. Og grunnen til at vi ønsker å gå ned i vekt er fordi vi tror det vil gi oss en annen og mer positiv følelse enn det vi føler i dag. 

Kanskje tror vi at vi blir mer verdifulle og at det er enklere å elske oss selv, når vi veier mindre? At andre vil sette mer pris på oss hvis vi veier mindre? Samfunnet rundt oss gjør det ikke enklere med reklame som fremhever en viss kroppstype eller snakk blandt mennesker vi omgir oss med, i forhold til kropp, vekt og utseende, det er liksom det som er avgjørende for hvor suksessfull eller verdifull du er. Tenker du at de som er slank og har lite fett på kroppen er mer verdt enn andre? Har du en følelse av at det er en sannhet i det? 

Det er kanskje ikke så merkelig at du søker å rømme fra slik du føler det nå, hvis du har en konsant negativ strøm av tanker rundt hvordan du ser ut eller hva du gjør eller ikke gjør i forhold til maten? 

Vi rømmer fra følelsene våre med å spise, overspise og fråtse, kanskje vi til og med pøser på med alkohol i tillegg? 

Men du kan føle deg lykkelig, fornøyd og glad akkurat slik du og kroppen din er nå

Happy plus size fashion model in casual clothes, sexy fat woman on beige background

Uten å gå ned ett eneste gram så kan du forandre sinnstilstanden din i dette øyeblikk. Å det er det viktigste du kan gjøre for deg selv i forhold til hvis du ønsker å gå ned i vekt.

Det blir ikke viktig lengere å gå ned i vekt når du klarer dette, men hvis du klarer å få kontakt med deg selv på dette nivået så begynner du å forstå hvorfor du handler slik du har gjort på et mye dypere plan enn tidligere. Du blir mer bevist og det du blir bevist kan du også forandre hvis du vil. 

Det er ingen ned side med å begynne å tro på noe annet enn de negative tankene du tror på i dag. Men det kan være veldig utfordrende å skifte ut en tro du har øvet deg på i mange år og i tillegg har hanket inn masse bevis for er sanne.

Det vi tror på finner vi også masse bevis på er sanne, uansett hva det er vi tror på. Du tenker kanskje at det du tror på er bare sånn du er, det er en del av deg som menneske, men dette stemmer ikke og det kan forandres. Det du tror på nå føles sant ut, men en ny tro kan føles like sann ut hvis du bare øver på det. 

Hvor verdifull er du egentlig?

Det er faktisk ikke samfunnet rundt deg som avgjør hvor verdifull eller suksessfull du er, det er deg. Det er hva du tror om deg som er det viktige her, ikke hva noen som studerer deg fra topp til tå med kritisk blikk gjør. For det vil det alltid være noen som tenker kritiske tanker om deg, og det skal de få lov til å gjøre også.

Vi er ikke ute etter å forandre på hva andre mennesker tenker, det er en umulig oppgave, men det vi er ute etter å gjøre er å begynne å forandre litt og litt på tanke mønstret til oss selv. Og du velger selv om du vil tro på det de kritiske røster sier om deg eller om du velger å tenke at du er fantastisk akkurat slik du er – å tro på det. Det er vårt eget kritiske tankemønster som gir oss de dårlige følelsene og vi viser oss selv null kjærlighet og omtanke med å holde på slik. 

Hvorfor dietter ikke hjelper

Hvis du er som meg, så har du kanskje prøvd en del dietter i løpet av ditt liv. Du har kanskje gått ned noen kilo for så å gå de opp igjen eller kanskje du ikke har klart å gå ned spesielt mye, du går bare langsomt opp i vekt fra år til år? 

Du starter på en diett med godt mot, så får du en uutholdelig følelse inni deg som du alltid har lært å takle med å putte mat i kroppen selv om du absolutt ikke føler noen sult (det er en overlevelses teknikk kroppen er vant til å ta i bruk når den føler at den er truet på livet – bortsett fra at vi veldig sjelden er i fare i disse dager, men stress på jobben gjør at kroppen produserer alle de samme kjemikaliene som om du virkelig var i fare) og du føler det som at du er styrt av noe du ikke kan kontrollere. Dermed befinner du deg plutselig med en skål med chips og en film før du vet ordet av det, og verden har endelig gått tilbake til normalen igjen. 

Tankene du har om dagens handlingsmønster ødelegger for en anderledes fremtid

Når du kritiserer deg selv for at du igjen er en taper; når du sitter der med chipsen; så fortsetter du det negative handlingsmønsteret du har hatt i alle år rundt mat og kropp. Du tenker at du er drit lei av denne kampen og så gir du opp. Samtidig som du gir opp så forsetter du å spinne i en nedadgående spiral, fordi det er ingenting som blir bedre når du gir opp. Heller det motsatte, du legger enda mer på deg og til slutt så er du redd for at det skal gå altfor langt og du starter på en ny rund dans med dietter. 

Har du et hat forhold til mat?

Du hører om hva du kan eller ikke kan spise, hva som er sunt og ikke sunt og alt forandrer seg fra dag til dag omentrent.  

Du hater alle tankene du konstant går rundt å tenker om mat og kropp, men du vet ikke hvordan du skal komme ut av denne sirkelelen. 

For å få ett annet resultat enn det du har i dag så må du gjøre noe annet enn tidligere.

Hvilke tanker kan du ha rundt mat og kropp som ikke er negative? Å som du tror på?

Image by Gerd Altmann from Pixabay

Jeg vet ikke hvilke tanker som vil føles riktig ut for deg, men det er viktig at du tror på de nye tankene du ønsker å forandre til og som du kunne tenkt deg å begynne å tenke på fast basis. Føles de positive ut? Akkurat som du tenker alle disse negative tankene rundt mat og kropp i dag, så skal du begynne å tenke nye posivtive tanker regelmessig. 

Men først må du finne ut hvilke tanker som ressonerer med deg, som du kjenner i kroppen er sanne. Et eksempel er at du kan begynne å fokusere på alt som er positivt og som du er takknemlig for når det gjelder din egen kropp og mat.

Så er det viktig at du faktisk begynner å øve på de, tenker de daglig. Derfor er det viktig at du føler at de nye tankene treffer deg på ett vis. Hvis ikke vil du ikke huske på å tenke de.

Nye tanker skal ressonere i kroppen din

Til og begynne med kan du starte med litt nøytrale tanker. Det kan være for eksempel jeg er takknemlig for mine hender. Jeg er takknemlig for mine smaksløker. Jeg er takknemlig for nydelig mat. Jeg er takknemlig for min evne til å drømme. Jeg er takknemlig for mine tarmer. Jeg er takknemlig for leveren min. Jeg er takknemlig for ferske grønnsaker. Jeg er takknemlig for frisk frukt.

Når du begynner å tenke på en ny måte hvor du ikke produserer stress, hat eller andre negative tanker, så forandrer du den kjemiske reaksjonen i kroppen din også. 

Når kroppen får en kjemisk reaksjon hvor dopamin og andre hormoner som gir en følelse av glede og velbehag i kroppen så vil det være enklere for deg å ta valg hvor du tar vare på deg selv når det gjelder mat også. 

Men husk, det er ikke så viktig om du går ned i vekt eller ikke, det er ikke her det er viktig å ha fokuset i første omgang. Det viktigste er at du begynner å forandre på ditt eget tankemønster og at du skaper et omsorgsfult og verdifult forhold til deg selv som varer livet ut. 

Hvis du kan leve lykkelig slik du er i dag eller ulykkelig som tynn, hva ville du ha valgt?

Begynn å produsere en annen kjemisk reaksjon (følelse) i dag og fremtiden din vil forandres 1% i gangen.

-Eli

Jeg coacher kvinner over 40 som har et ønske om å slutte å overspise, fråtse og gå ned i vekt. Er du nyskjerrig på hva det går ut på? Test ut en gratis prøve time med deg med å sende meg en melding her.

Legg igjen en kommentar