Den Evige Debatten
Bilde av Antonio Quagliata fra Pexels

Den Evige Debatten

La oss ta et eksempel der du bestemmer deg for at du ikke skal spise dessert i lunsjpausen denne uken. 

Neste dag, selv om du allerede har bestemt deg dagen før; og saken egentlig er opp og avgjort; så gjenåpner du den og begynner å vurdere den på nytt. 

Skal jeg kanskje spise litt dessert i lunsjpausen i dag likevel? Eller kanskje bare en liten sjokolade? Jeg har jo vært så flink denne uken, spist sunt og jeg kan jo spise litt mindre middag i dag, så da vil det ikke ha noe å si. Det er jo ikke noe galt i litt sjokolade. “Happines is a piece of cake” tross alt! Så da blir det til at du tar deg et stykke eller to.

Og i morgen begynner du kanskje på en ny debatt om akkurat det samme, bare i en annen setting og det blir aldri til at du konsekvent gjennomfører det du bestemmer deg for.

Du blir aldri ferdig å debattere dette, før du forstyrrer mønstret bevist. 

Dette er en en av de tingene jeg som coach hjelper mine klienter med. Er du nysgjerrig på hvordan, så ta gjerne kontakt med meg for en gratis coaching time via messenger her. 

Du kan overbevise deg selv om å spise noe eller du kan overbevise deg selv om at du ikke skal spise det.

Hver dag er du i stand til å overbevise deg selv om at du kan gjøre noe annet enn det du hadde bestemt deg for i går og du kan finne de beste argumentene for å gjøre det også og i tillegg føles argumentene sanne ut. “Jeg er jo så sliten og stresset og å spise litt sjokolade hjelper meg å roe ned.” Det føles både riktig, sant og som en bra avgjørelse…i øyeblikket. 

Uansett hva du tar opp til ny vurdering i øyeblikket, så kan du komme opp med gode argumenter for din sak – uansett hva det gjelder.  

Vi snakker oss inn i hva vi vil ha i øyeblikket. Selv når logikken vi bruker ikke er sann, og valgene vi forsvarer ikke tjener målene våre.

En av mine klienter sa at hun ikke klarte å la være å spise sjokolade når hun tok pause, selv om hun viste at det kan gjøre henne syk, til og med trusselen om døden kunne ikke få henne fra å slutte å spise den.

Vi kan med andre ord rettferdiggjøre valg som gjør oss vondt, gjør oss syke, og holder oss tilbake. Men selv om vi kan forsvare valget vi tar, gjør det ikke mere sant, riktig eller til det beste valget for oss.  

Husk, det er alltid en rekke tanker foran en avgjørelse du tar, om du lar de gå på autopilot eller ikke. Tankene skaper følelsen du føler som igjen leder dine handlinger. Kanskje du skaper en tankerekke som gjør at du føler at du trenger dette akkurat nå og at det haster. Da vil du handle deretter.

Den gode nyheten er at tanker kan du gjøre noe med.

Image by Gerd Altmann from Pixabay 

Hvis du ser at du er på tur til å begynne å argumentere for noe du allerede har bestemt deg for på forhånd, kan du minne deg på at du allerede har avgjort saken. Du tok avgjørelsen når du hadde dine mål og ditt beste i tankene.

Har du noe du har bestemt deg for at du vil forandre, men når du blir utfordret på det, så begynner argumentasjonen for hvorfor du skal gjøre noe annet? Ta deg en røyk selv om du hadde tenkt å kutte ned eller slutte? Shoppe på nett selv om du skulle la være å handle nye klær de to neste månedene? Drikke vin når du kommer hjem etter jobb selv om du hadde bestemt deg for å kutt ned på inntaket? Du er ikke alene!

Å bryte et mønster kan være vanskelig men ikke umulig. Vi forandrer oss litt etter litt så lenge vi går fremover. Det viktige er å fortsette når du har feilet og ikke gi opp. Feile, lære, prøve noe nytt og gå gjennom sirkelen på nytt helt til du er der du ønsker å være.

Kjenner du deg igjen og vil ha hjelp? Ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale med meg her. Jeg er sertifisert livs og vekt coach gjennom The Life Coach School og ser frem til å snakke med akkurat deg. 🙂

Vær sjefen for hjernen og lag deg en fin dag.

-Eli

Legg igjen en kommentar