Bitte Små Nye Vaner
Photo by bruce mars from Pexels

Bitte Små Nye Vaner

Uansett om det er ett nytt år eller midt i året så har du kanskje lyst til å gjøre forandringer i livet? Du har lyst til å få ett annet resultat enn det du alltid har fått? Du har lyst til å bli bedre på ett eller flere områder i livet.

Men så har du kanskje startet med gode nye vaner før, for så å gi opp etter en tid? Du er kanskje ikke interessert i noen form for forsetter, fordi du er sikker på at det ikke kommer til å fungere uansett, for slik har det alltid gått. Du stoler rett og slett ikke på at du kommer til å holde det du lover deg selv, så du orker ikke legge til noen nye vaner, du blir bare skuffet likevel.

Vi starter med å gjøre store forandringer i vanene våre, for så å gi opp etter en dag, to uker eller en måned. Vi skuffer oss selv og gir oss selv en bekreftelse på at vi ikke klarer å forandre på noe som helst.

Det er her de bitte små forandringene kommer inn. De er så små at du ikke trenger så store overtalelser av deg selv for å gjennomføre de. De er så små at du kanskje ikke vil se de store restultater, men de bygger opp ditt forhold til deg selv. Når du klarer å holde det du “lover” deg selv, bygger du opp tilliten til deg selv. Du begynner å se at du kan stole på deg selv igjen.

La oss ta ett eksempel. Jeg drikker ikke vann og har lyst til å begynne med det for å hjelpe kroppen å kvitte seg med blandt annet avfallstoffer. I stede for å bestemme meg for at jeg skal drikke 1 liter om dagen, så bestemmer jeg meg for å drikke 0,5 dl tre ganger om dagen, noe jeg føler er overkommelig å få til over lengere tid. Dette er ikke så mye at det gjør så stor forskjell for kroppen min; bare 1,5 dl; men det er en start som bygger opp tillits forholdet til meg selv, fordi det er noe jeg klarer å gjennomføre hver eneste dag. Gjør jeg ikke det reduserer jeg det til 0,5 dl en gang om dagen i stede for tre. Å har jeg lyst til å drikke 1 liter vann så gjør jeg det også! For når jeg først har kommet i gang er det mye enklere å gjøre bare litt til, hvis jeg føler for det.

Har du lyst til å begynne å trene kan du for eksempel starte med 5 minutter tre ganger i uken. Her trenger du ikke treningstøy en gang, du bare trener i det du står å går i. Det kan du gjøre utansett og bare skifte klær etterpå hvis det trengs. Hvis det er en stor hindring å ta på treningsklær før trening da. Sett klokken på ringing 10 minutter tidligere og tren rett etter at du har stått opp. Finn en video på youtube som varer så lenge som du tenker at du kan klare hvis du trenger dra hjelp på morgenen. Er det for mye så kan du starte med 5 minutters gange en gang i uken. Juster opp eller ned etter det du føler at du klarer å holde. Det viktigste er å holde det, skape et godt forhold til deg selv.

Har du lyst til å kutte ut snop kan du starte med å for eksempel ikke spise det fra klokken 20.00 til 22.00 på kvelden. Bare som ett eksempel. Du må selv finne de vanene du kan se at du klarer å holde.

Når du har holdt på en stund kan du prøve å justere opp for å se om du er klar for det, hvis du ikke holder det etter å ha oppjustert, så justerer du ned igjen til der du klarer det. Oppjustering kan du også gjøre en dag og redusere en annen dag, men hold minimunslinjen du har bestemt deg for.

Etter å ha gjort den samme vanen over en lengere periode har du styrket ditt tillitsforhold til deg selv og du begynner å se at du klarer å gjennomføre det du bestemmer deg for. Du er blitt en som klarer, i stede for en som gir opp. Du er blitt en som holder ditt ord til deg selv.

Jeg skal gjøre en bitte liten forandring, en så liten forandring at den er overkommelig over lang tid. Er den for stor, justerer jeg den ned; slik at jeg klarer å holde det; er den for liten oppjusterer jeg.

Den bitte lille forandringen i en positiv retning, vil over tid bringe deg til ett annet sted enn der du er i dag. Så hva sier du, er du med til ett bitte litt mer positivt sted inn i fremtiden?

-Eli

Legg igjen en kommentar