Belønning uten negative konsekvenser
Photo by The Journal Garden | Vera Bitterer on Unsplash

Belønning uten negative konsekvenser

Her er en måte å gi deg selv øyeblikkelig belønning uten at det får negative konsekenser og i tillegg er det ganske gøy, i hvert fall synes jeg det.

Det du gjør er ganske enkelt å lage deg en gjøremåls liste hver kveld før du går å legger deg. Du kan sette de viktigste gjøremålene først slik at du vet hva du skal starte med, eller hvis det passer deg bedre å skrive ned ting ettersom de dukker opp så gjør du det.

Når dagen starter ser du på listen din og bestemmer deg for hva som er viktigst for deg og starter med det. Jeg pleier å føye på listen min underveis hvis jeg gjør mer enn det jeg hadde planlagt dagen før, det gjør det enda mer motiverende å se hva jeg har fått til i løpet av enkelte dager.

Belønning uten konsekvenser

Belønningen når du har gjennomført noe, er når du krysser av bak hvert gjøremål. Det gir en egen tilfredshet å se alt du får gjort i løpet av en dag og du kan være stolt av deg selv (du har det sort/hvit på papiret 🙂 ), når dagen har gått. Dette er ros til deg selv på en måte. For meg kan det nesten bli som en konkurranse å få gjort mest mulig i løpet av en dag, det er gøy, koster ingenting og har ikke noen negativ konsekvens, slik som en belønning i form av for eksempel ett kakestykke, en flaske vin, eller en røyk kan ha.

For å gi deg ett eksempel så lager jeg en liste med eksempler her:

  1. Skrive journal
  2. Drikke 1 glass stangselleri juice på morgenen (jeg har sett at det kan være mange fordeler med å drikke denne, så kanskje jeg tester det ut noen dager fremover, hvem vet, kanskje havner den i min daglige gjøremåls liste?)
  3. Gjøre 3 yoga øvelser
  4. Meditere
  5. Betale regninger og føre regnskap
  6. Kurs
  7. Planlegge middag og evt ta opp noe fra fryseren
  8. Høre på podcast
  9. Lese bok
  10. Drikke 1,5 dl vann
  11. Vaske doen før dusjen
  12. Sette på en maskin med klær
  13. Brette klær
  14. Tømme oppvaskmaskinen
  15. Rydde i klæsskapet
  16. Besøke bestemor

Det kan være lurt å legge inn både enkle oppgaver og litt mer utfordrende. Oppgaver som bare tar ett øyeblikk og de som tar litt lengere tid, slik at det er enkelt og kjapt å få “belønning” på noen oppgaver. Når du har gjort en oppgave så krysser du av eller skriver ok bak, så vil du etterhvert se alt du har fått gjort i løpet av dagen. Veldig motiverende og det er ganske tilfredstillende å kunne krysse ut en oppgave. Det er også en fin måte å få inn nye vaner på, hvis du har det på agendaen.

I tillegg slipper du å gå rundt å huske på hva det var du skulle gjøre. For kanskje du er som meg, at du ender opp i sofaen forran tven, fordi du har glemt hva det var du skulle ha fått gjort? 😀

Jeg håper du ble inspirert til å teste det ut og at du kommer til å synes det er gøy og en fin belønning for strevet i hverdagen!

-Eli

Legg igjen en kommentar